Oorspronkelijke functie
Huidige functie
Woonhuis (72), bedrijfsruimte (70)
Bouwjaar
17de eeuw
Architect
Rijksmonument 21092 (70) en 21093 (72

Ontwikkeling

De panden Glipperweg 70 en 72, die in het verleden als bakkerij gediend hebben zijn in 2020 gesloopt.

Heemstede heeft zich niet ontwikkeld vanuit een centrale dorpskern, maar vanuit meerdere bewoningskernen of buurschappen die geleidelijk samensmolten tot het huidige dorp. Een van die buurschappen was de Glip, ook wel ‘Princenbuurt’ genoemd, naar prins Willem I van Oranje-Nassau. De naam is al in 1580 vermeld. Aanvankelijk vormde de Glip de kern van Bennebroek, dat deel uitmaakte van de heerlijkheid Heemstede. In 1653 werd Bennebroek een zelfstandige heerlijkheid, waarna een nieuwe kern ontstond rond de Reek. Al het land ten noorden van de huidige Swartenburgerlaan, waaronder ook de buurschap de Glip, behoorde vanaf 1653 tot de heerlijkheid Heemstede.

Bakkerij

De panden Glipperweg 70 en 72, lagen beide aan de oostzijde van de straat. Zij hebben in het verleden als bakkerij gediend. Ooit maakten ze deel uit van de buurschap de Glip en behoorden tot de oudste huizen van Heemstede. Beide panden zijn in 2020 gesloopt.

Het gebied tussen deze huizen en de Haarlemmermeer is moerassig en veenhoudend en er werd vroeger veel turf gestoken. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog is er vanwege de brandstofschaarste nog turf gestoken.

De oudste bakkerij was gevestigd in het pand Glipperweg 70. Er wordt wel gezegd dat hier een bakker Vermeer was gevestigd. In ieder geval is bekend dat in 1794 Evert Kortals en Cornelis Schrama in de Glip als broodbakkers werkzaam waren. Kort na 1800 werd het pand nummer 70 verbouwd. Een gevelsteen die dit vermeldt, is tegenwoordig in bezit van een nazaat van bakker Vermeer. Later werd de bakkerij door Frits de Wit verplaatst naar het pand nummer 72. Men gaat ervan uit dat de oven altijd al in het achterhuis van dat pand was ondergebracht, en dat speelde wellicht een rol bij de verplaatsing. Het pand nummer 70 bleef daarna woonhuis, totdat het in 1965 onbewoonbaar werd verklaard en in 1981 aan de woningvoorraad werd onttrokken. Het huis bleef als meubelmakerij in gebruik.

Voordat Frits de Wit van nummer 72 een bakkerij maakte, was in dat pand nog een herberg gevestigd onder de naam ‘De Pauw’. In 1920 verkocht de familie De Wit de bakkerij aan de uit Utrecht afkomstige L. van der Laar. Op 31 juli 1979 besloot diens zoon P. van Laar het bedrijf te beeindigen. Sindsdien deed het pand Glipperweg 72 volledig dienst als woonhuis. In 1991 werd de voorgevel van dat pand versterkt met een stalen balk en na een aanrijding in 2003 werd de onderhelft van de voorgevel hersteld.

Bouwkundige beschrijving

Glipperweg 70 dateerde waarschijnlijk uit de eerste helft van de 17de eeuw en had een met pannen gedekt zadeldak en een eenvoudige tuitgevel. De voorgevel had een houten deuromlijsting. Op de begane grond bevonden zich twee zesruits schuiframen, de zolderverdieping had een schuifraam van dit type.

Glipperweg 72 dateerde waarschijnlijk uit de tweede helft van de 17de eeuw en had een witgepleisterde tuitgevel met schouderstukken. De voordeur had een raam met roedenverdeling en werd geflankeerd door twee negenruits schuiframen. Op de verdieping was een vierruits vleugelraam aangebracht. De pleisterlaag had een blokkenpatroon en de topgevel was voorzien van staafankers. De lage, gepleisterde zijgevels waren blind uitgevoerd.

Rijksmonument

Beide panden waren van belang als twee van de oudste huizen van Heemstede. Door de historie als bakkerij zijn de panden nauw met elkaar verbonden.

Heden

Er zijn door de eigenaren plannen ingediend om het opengevallen terrein (inclusief de gesloopte bedrijfsgebouwen van timmerfabriek Van ’t Veld) vol te bouwen met replicagevels van de panden nr. 70 en 72. De plannen bevatten een aanvraag voor een hofje met zes kleine woningen en een appartementengebouw dat aansluit op de bestaande Patrijzenlaan.

Op de afbeelding een impressie van de huizen die in het hofje gebouwd gaan worden.

De foto is gemaakt in de Slachthuisbuurt en dient als voorbeeld voor wat er gebouwd gaat worden.

Heemstede

kaart